Martan käsityöt

kortti_nettiin

”ELÄMÄ ON PARASTA ITSE TEHTYNÄ”

Tällä sivulla julkaistaan Kässämarttojen käsityöohjeita ja/tai kuvia.
Kässämartta, ota ideat käyttöösi omaan yhdistykseesi ja harjoitelkaa yhdessä kädentaitoja.
Lisätietoja ohjeista antaa Eva-Lisa: evalisa.kanno(ät)gmail.com


Lankatontut

img_0563img_0557

Tarvikkeet: kartonkia, lankaa, huopaa, silmähelmet, nenähelmi, partaa, parsinneula ja sakset
Vinkkejä: Pujota vartaloa varten lankaa n. 26 kierrosta ja käsiä varten n. 14 kierrosta. Lakin kaava sisältää saumanvarat. Kun kädet ja jalat on sidottu, kannattaa langanpäät pujotella pois näkyvistä. Parta on lampaanvillaa. Lakin kaavan perusmuoto on kolmio, jonka sivuja vähän pyöristetään.


Käpytontut

omat tontut


Nappikoruja

Vihreät nappikorut kesän kunniaksi. Made by Eva-Lisa

Vihreät nappikorut kesän kunniaksi. Made by Eva-Lisa


Pirtanauhoja

Pirtanauhoja

Enkeleitä ja vähän tonttuja

Untitled-1Enkeleitä ja vähän tonttuja72

Partatonttuja

Partatonttuja

Tällaisia pieniä enkeleitä ja tonttuja sai tehdä yhdistysten kässämarttojen työpajassa lauantaina 20.9.2014


Rintakoru

Käsityöillassa valmistimme tällaisia rintakoruja.

Käsityöillassa valmistimme tällaisia rintakoruja. Korut on tehnyt Eva-Lisa K.


Fantasianuket

Fantasia72

Fantasy doll 2 copy

Kässämartoissa valmistettuja nukkeja.


Ylioppilaslakit

Vähän myöhässä nämä ylioppilaslakit, mutta onpa aikaa valmistaa niitä ensi vuotta varten. Tekijä Tarja T.

Hauskat ylioppilaslakit, jotka on virkannut  Tarja T.

Ohje löytyy täältä


Neulakirjoja

neulakirjat72

Neulakirjat on tehnyt Eva-Lisa K.

Neulakirjat on tehty Rekolan Marttojen kösityöillassa.

Neulakirjat on tehty Rekolan Marttojen käsityöillassa.


Koruja tölkinnipsuista ja vetoketjuista

Tölkinnipsuarkki 72

Työohjeita täältä. Katso myös kuvat Googlen kuvahausta, hakusanalla ”tölkinnipsut”


Vauvan peitto

Mirja R. on löytänyt suloisen ohjeen netistä.

Nallennaamat

Katso sivua Dada´s place sieltä löytyy tarkemmat ohjeet ja muuta kivaa.


Katedraalinikkuna-neulatyyny

Lean P:n opastamana tehtiin Kässämartoissa näitä ihania neulatyynyjä.

Neulatyynyt Lean opastuksella

Täältä löytyy ohje: http://gogokim.blogspot.fi/2011/12/cathedral-window-pin-cushion-tutorial.html


Pääsiäistipu neulahuovuttamalla

Tarvikkeet:

  • vaahtomuovia
  • neulahuovutusalusta
  • huovutusneuloja (kaksi erilaista: hieno ja rouhiva)
  • piippurassia
  • huovutusvillaa: keltaista, oranssia ja valkoista
  • silmähelmiä Ø 4-5 mm
  • keltaista ompelulankaa ja -neula
  • sakset

Vinkki: Vanhasta vaahtomuovipatjasta saa sekä tipun vartalon osat että huovutusalustan isommallekin joukolle.

Työohje:

  1. Leikkaa vaahtomuovista vartalo ja pää. Muotoile kappaleet soikeiksi saksilla. Voit itse päättä minkä kokoisen tipun teet.
  2. Taivuta jalat piippurassista, tee kaksi varvasta.
  3. Kiedo tiukasti keltaista ja oranssia villaa jalkojen ympärille. Huovuta neulalla tarvittaessa.
  4. Tee aukileikkaus vartalokappaleeseen vatsaan ja upota jalat syntyneeseen vakoon. Ompele aukko umpeen.
  5. Kiedo vartalon ympäri tiukasti villaa. Ensin kiedotaan keltaista, sitten vähän oranssia ja valkoista kylkiin ja selkään. Huovuta neulalla, kunnes villa tiivistyy.
  6. Tee pää samalla tavalla. Ompele pää kiinni vartaloon. Ompele silmähelmet.
  7. Ota nokkaa varten vähän oranssia villaa ja muotoile sitä neulan avulla, joko avonaisen tai suljetun nokan muotoiseksi. Pistele nokka kiinni päähän neulan avulla.
  8. Huovuta siivet ensin alustan päällä valmiiksi ja kiinnitä ne sen jälkeen neulan avulla vartaloon.
  9. Tee pyrstö pienestä villahahtuvasta ja pistele se neulalla vartaloon.
Tiput arkki72

Kässämartoissa tehtyjä tipuja

Ohje: Eva-Lisa Kännö


Helppo kangaskukka

Sopii rintakoruksi tai jääkaappimagneetiksi.

Tarvikkeet:

  • taipuisaa kangasta, viisi neliötä noin  8 cm x 8 cm
  • kaksi palaa huopaa,  noin  3 cm x 3 cm
  • vähän silkkinauhaa ja tylliä
  • nappi
  • hakaneula/magneetti
  • ompelulankaa ja  –neula
  • sakset

 Työohje:

  1. Taita neliö kolmioksi
  2. Taita kolmio uudelleen, jolloin kangas on nelinkerroin.
  3. Ompele kaksinkertaisella langalla etupistoja risareunaan, kiristä lankaa, rypytä reuna ja kiinnitä ommel, jotta terälehti pysyy kiinni.
  4. Ompele kaikki viisi terälehteä samalla tavalla.
  5. Muotoile huovanpalat pyöreäksi.
  6. Ompele terälehdet lomittain ympyrän muotoon huopaan kiinni, jätä keskelle vähän tilaa koristeita varten. Kiinnitä huopa terälehtiin vielä kukan takapuolelta.
  7. Kukan keskustan voi koristella silkkinauhalenkein ja lopuksi napilla.
  8. Kukan taakse voi vielä ommella toisen huopapalan korua tukevoittamaan.
  9. Lopuksi kiinnitetään hakaneula tai magneetti.

kangaskukka72

Ohje: Eva-Lisa Kännö


Mitalikorut

Vinkkejä tekemiseen

Tekniikka on:  leikkaa, liimaa, koristele erikoispaperein, pitsein, kukkasilla, leimaa, väritä, lakkaa ym.

  • Konepahvin tai muun taipumattoman pahvin päälle liimataan kuva, joka voi olla itse tulostettu, kiiltokuva, postimerkki, lehdestä leikattu ym.
  •  Pohjan muoto voi olla suorakaide, neliö, ovaali tai ympyrä.
  • Koruun voi liimata nauhoja, nyörejä, pitsejä, nappeja, koristepapereita, ihan mitä vain.
  • Pitsit voi liimata rypyttäen pohjan taakse tai kuvan päälle.  Pitsi voi myös reunustaa kuvaa suorana kuvan päällä joko kaikilla sivuilla tai vain yhdellä sivulla.  Liimana  Eri-Keeper tai kontaktiliima.
  • Korun takaosaan voi liimata toisen pahvin, nahkaa tai pellavakangasta, jotta saa rypytetyt pitsinreunat piiloon.
  • Hakaneulan/koruneulan saa kiinni pellava- tai nahkasuikaleella liimaten tai ommellen, jos tausta on pehmeä. Koruneulan voi liimata suoraan kontaktiliimalla.
  • Hileliima on hyvä tehoste korussa, se antaa vähän kimalletta.
  • Kapeasta organzanauhasta saa pieniä kukkia rypyttämällä reunan ja kiristämällä lankaa ja vähän muotoilemalla. Kukan lehdet voi tehdä pienentämällä isojen kangaskukkien lehtiä tai kovettamalla tavallista kangasta.
  • Kuva lakataan Decoupage-lakalla, jotta pinta kestää käsittelyä.

mitalikoruohje_kuvat

Ohje: Eva-Lisa Kännö

Täältä löydät lisää koruja


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s